Interview
'Appels brengen meer geld op dan wijn'
Een wijnverkoop. Daarmee zamelden Tom Bridts en zijn vrienden geld in om deel te nemen aan de 1000 km voor Kom op tegen Kanker, een groot fietsevent ten voordele van kankeronderzoek. Tot voor kort, want nu zijn het onder meer appels, soep en een alcoholvrije mixer die geld in het laatje brengen voor kankeronderzoek. ‘Je kunt je makkelijker onderscheiden als je iets anders aanbiedt dan wijn, bier of cava’, vertelt Tom. En hij deelt meteen wat tips en inspiratie voor andere actievoerders.
Was het een bewuste keuze om af te stappen van jullie wijnverkoop om geld in te zamelen voor kankeronderzoek?
‘Toch wel. Omdat we niet langer alcohol wilden verkopen, maar evengoed om organisatorische redenen. We merkten dat zo’n wijnverkoop telkens veel werk vroeg. Dus gingen we op zoek naar alternatieven. We verkochten op dat moment ook al appels, iets wat eigenlijk vlot liep en veel makkelijker te organiseren was. Op dat idee wilden we dus voortbreien. Tijdens de coronaperiode hielden we daarom voor het eerst een soepverkoop. Het plan was om de soep zelf te maken, maar al snel kwamen we terecht bij een bedrijf in de buurt. Hun soepproductie lag stil door de lockdown, dus reageerden ze direct heel enthousiast toen we bij hen aanklopten. Het werd een groot succes. Dat eerste jaar verkochten we bijna 800 liter soep. Daarna is die verkoop wel een beetje teruggelopen, maar kozen we ervoor om ook een alcoholvrije mixer te verkopen. Die kun je als actievoerder voor de 1000 km en de 100km-run ook via Kom op tegen Kanker aan een voordelig tarief aankopen, zodat je er bij verkoop een mooi bedrag voor kankeronderzoek aan overhoudt.’
Was het toch niet makkelijker geweest om wijn te blijven verkopen, een product dat breed gekend en geliefd is?
‘Mensen denken vaak dat het verkopen van wijn weinig tijd en moeite vraagt, maar dat is niet automatisch het geval. Net zoals je met een wijnverkoop niet automatisch veel geld inzamelt. De winstmarge ligt bij de verkoop van wijn vaak lager dan bij andere producten. Wij hadden bijvoorbeeld een goede leverancier, waardoor we ongeveer twintig procent van onze verkoopprijs aan Kom op tegen Kanker konden geven. Ik weet van andere actievoerders dat het bij hen soms maar om tien of zelfs vijf procent gaat. Dat is vrij weinig. De marge op de appels die we verkopen ligt hoger. Echt veel hoger. (lacht)’
'Voor hetzelfde bedrag moeten we meer appels verkopen dan wijn. Maar de prijs ligt lager, en dus kopen mensen sneller een zak appels.'
- Tom Bridts, actievoerder voor Kom op tegen Kanker
Maar het bedrag dat je voor appels kunt vragen ligt wel (veel) lager. En het ingezamelde geld dus ook.
‘Klopt, voor hetzelfde eindbedrag moeten we meer appels verkopen dan wijn. De lagere verkoopprijs zorgt er wel voor dat de drempel om ons te steunen veel lager ligt. Mensen zijn snel geneigd om een zak appels te kopen, zelfs al waren ze dat vooraf niet van plan. We kunnen die appels ook op andere plaatsen en momenten aanbieden, zoals op zondagochtend aan de bakkerij of op zaterdag aan een sportwinkel. Dat loopt gigantisch goed, maar zou met wijn niet kunnen. Om wijn te verkopen, moet je proefmomenten organiseren en bestellingen opnemen. Dat is veel complexer.’
Begrijp je dat andere actievoerders toch liever vasthouden aan hun wijn-, cava- of bierverkoop?
‘Dat begrijp ik heel goed. Eten en drinken verkopen, dat werkt altijd om geld in te zamelen voor het goede doel. Dat geldt zeker ook voor de verkoop van wijn, cava en bier. Dat zit zo ingeburgerd in onze cultuur en in onze bourgondische levensstijl. Er zijn bijvoorbeeld ook actievoerders die zelf hun bier brouwen om het daarna te verkopen ten voordele van Kom op tegen Kanker. Dat vind ik ook niet verkeerd. Er zijn gewoon ook lekkere niet-alcoholische drankjes en wij kiezen er heel bewust voor om die te verkopen. Zo kunnen we ons ook een beetje onderscheiden. Er zijn al zoveel anderen die wijn of andere alcoholische dranken aanbieden om geld in te zamelen. Als je wil opvallen, kan je dus beter voor iets anders gaan. Dat werkt minstens even goed en soms zelfs beter. Al moet ik toegeven dat binnen ons team niet iedereen daar onmiddellijk van overtuigd was.’
'Organiseer een proefmoment, zodat iedereen achter je product kan staan. Alleen zo lukt het om het aan de man te brengen.'
- Tom Bridts, actievoerder voor Kom op tegen Kanker
Lieten jouw teamleden de wijnverkoop dan ook liever niet los?
‘Sommigen vroegen zich inderdaad af waarom we plots op een alcoholvrije mixer moesten overstappen. Tja, waarom niet? (Lacht) Niet iedereen was dus meteen voor het idee gewonnen. Een aantal mensen moest er aan wennen voor we er echt mee aan de slag konden. Het is wel belangrijk dat iedereen achter een product staat. Anders lukt het toch niet om het aan de man te brengen. Daarom organiseerde ik eerst een proefmoment. Daar werd voor iedereen duidelijk dat het om een lekker product ging dat ook wel zou verkopen. Alleen is het opnieuw een iets duurder product, dus werd de drempel om het te slijten in je netwerk wel weer iets hoger. Daarom zou ik andere actievoerders aanraden om een mix aan acties te voorzien. Met de verkoop van de alcoholvrije mixer alleen zou het niet lukken om voldoende geld in te zamelen. Daarom hielden we dit jaar ook een eetfestijn en verkopen we volgend jaar ook stoofvlees.’
Welk advies zou je andere actievoerders nog geven?
‘Wil je iets verkopen om geld in te zamelen, zoek dan naar een goed product, iets waar je zelf achter staat. En naar iets waarvan je weet dat mensen ervoor willen betalen. Het blijft tenslotte de bedoeling dat je er geld mee bijeenbrengt voor Kom op tegen Kanker. Het is natuurlijk niet altijd makkelijk om én een gat in de markt te vinden én te kiezen voor alcoholvrije producten. Waarom dan niet gaan voor een combinatie? Je kunt bijvoorbeeld je jaarlijkse cavaverkoop behouden, maar vanaf nu ook een alcoholvrije cava verkopen, naast de ‘gewone’ cava. Ik merk zelf dat er altijd mensen zijn die interesse hebben in alcoholvrije dranken als die in het aanbod zitten. De kans is groot dat ze er dan willen bestellen. Zeker nu het almaar normaler wordt om eens iets anders dan wijn, bier of cava te drinken.’
Tom in een notendop:
- Tom Bridts, 56 jaar
- Overdag directeur van maatwerkbedrijf Werkhuizen MIN, in zijn vrije tijd actievoerder voor Kom op tegen Kanker
- Fan van fruit: druiven, bananen, mandarijntjes … Laat maar komen!
- Mixt graag alcoholvrije drankjes met N’Sane Grapefruit-Rosemary of Nona Spritz
- Houdt na het fietsen van een alcoholvrij biertje zoals Thrive Peak, Jupiler 0.0 of Affligem 0%